Lesgeven op de Sunshine school en andere bezigheden

28 juli 2016 - Bhaktapur, Nepal

Na al deze leuke uitjes is het natuurlijk ook tijd voor werk. van zondag tot vrijdag lesgeven en in het weekend, zaterdag, schilderen op een school in een bergdorpje met geweldig uitzicht op de Kathmandu valley. Mijn eerste dagen als teacher begonnen erg gemakkelijk want de 2e dag van school was teachers day, waarbij alle leraren worden verwend (soort van vader/moederdag naar dan voor leraren). Alle klassen droegen bij door liedjes te zingen, dansuitvoeringen te geven, een tikka (hindoestaanse zegen) te geven en eten voor ons voor te bereiden. In ruil hiervoor moesten we wel een aantal "gekke" dingen doen zoals stoelen dans met voor iedere verliezer een punishment (een liedje zingen, dansen of zoals ik moest een tongbreker hardop voorlezen etc.), een parkours afleggen terwijl je een boek op je hoofd moest balanceren en touwtrekken het spel waarbij iedereen mij in het team wilde omdat ik (voor het eerst) de grootste persoon van de hele school was. Aan het eind van die middag was er dan een warme maaltijd voorbereid door de leerlingen van grade 10 (graduation year) waarbij ik de meest buitenlandse opmerking ooit maakte: Ik vroeg me af waar het bestek bleef, in Nepal eten ze traditioneel met hun rechter hand. Dezelfde week bleek het ook nog eens de week te zijn dat het eerste raport werd uitgedeeld dus kwam er weer erg wijnig van echt lesgeven. In het weekend hebben we een aantal lokalen geschilderd waarbij we eerst door een communicatie fout de muren met cementzakken moesten schoonmaken omdat niemand de staalborstels had mee gebracht. Toch was het resultaat goed, op het feit dat we alle lokalen roze hebben geverfd na (maar dat is mijn eigen mening). Nu nadat ik een aantal lessen met hulp van andere leraren heb gegeven hebben ze me ingeroosterd en is het nu aan mij om de leerlingen onder controle te houden. Daarom eindig ik deze update hier want helaas, leraren hebben ook huiswerk en ik moet nog drie lessen voor morgen voorbereiden :( .

1. INGE MEIJER:
    Dag Katalin,
    Je valt met je neus in de (yak)boter, leerlingen die jou tracteren op een feestelijke dag.
    Mooi.
    En nu jij aan het werk.
    Ben heel benieuwd of je je voorbereidingen terug ziet in je lessen en de reacties van de leerlingen.Soms kan een les opeens een andere kant uitgaan......
    Succes en plezier. INGE
  2. Katalin de Stigter:
    28 juli 2016
    Hahah ja dat een les kompleet een andere kant op gaat heb ik gemerkt zo ging ik vandaag ineens van een biologie les over in een topografie les omdat leerlingen aan het twijfelen waren waar nederland lag dus had ik maar een landkaart (of iets dat daarop lijkt) op het bord getekent en moest ik meteen ook alle EK en grote voetbal landen aanwijzen.
  3. Erzsébet:
    28 juli 2016
    Leuk verhaal kati! Je schrijft kort en krachtig. Succes met je leeservaring!
  4. Andre Bakker:
    1 augustus 2016
    Leuk die reisverhalen het harde werken is begonnen.En die kleur ha ha echt jouw kleur.Veel plezier en ik wacht af op je volgende reisverslag .
    Gr Andre